دبیرستان نمونه دولتی اورامان

مکانی جهت تحصیل بهتر دانش آموزان ممتاز شهرستانهای پاوه , روانسر, جوانرود و ثلاث باباجانی

دانش آموزان و رفتارهای عزت آفرین
نویسنده : ادمین - ساعت ٦:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۱
 

رفتارهای عزت آفرین

تعریف :

                رفتارهای عزت آفرین رفتارهایی هستند که احساس ارزشمندی و کفایت را در فرزندان تقویت می کنند و باعث عزت نفس در فرزندان شده و شادابی و امید را درآ نها پرورش می دهد . رفتارهای عزت آفرین سلامتی روانی و رفتاری فرد را به دنبال دارند این رفتارها امید به آینده را در فرد تقویت می کنند . به عبارت دیگر رفتارهای عزت آفرین رفتارهایی هستند که انرژی های روانی فرد را متمرکز کرده و او را در مسیر پیشرفت و شکوفایی پیش می برند .

                رفتارهای عزت آفرین برای والدین ، معلمان و فرزندان عزت و عظمت می آفرینند . دانش آموزان از این طریق می توانند « احترام به خود » را تجربه کرده ، شکست ها را پشت سر گذاشته ، به توانایی های خود پی برده ، توانایی سازگاری با محیط را در خود افزایش داده ، از توان ذهنی و هوش خود بهترین استفاده را کرده و انرژی روانی خود را برای ............

 

برای دیدین ادامه مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید


رفتارهای عزت آفرین

تعریف :

                رفتارهای عزت آفرین رفتارهایی هستند که احساس ارزشمندی و کفایت را در فرزندان تقویت می کنند و باعث عزت نفس در فرزندان شده و شادابی و امید را درآ نها پرورش می دهد . رفتارهای عزت آفرین سلامتی روانی و رفتاری فرد را به دنبال دارند این رفتارها امید به آینده را در فرد تقویت می کنند . به عبارت دیگر رفتارهای عزت آفرین رفتارهایی هستند که انرژی های روانی فرد را متمرکز کرده و او را در مسیر پیشرفت و شکوفایی پیش می برند .

                رفتارهای عزت آفرین برای والدین ، معلمان و فرزندان عزت و عظمت می آفرینند . دانش آموزان از این طریق می توانند « احترام به خود » را تجربه کرده ، شکست ها را پشت سر گذاشته ، به توانایی های خود پی برده ، توانایی سازگاری با محیط را در خود افزایش داده ، از توان ذهنی و هوش خود بهترین استفاده را کرده و انرژی روانی خود را برای یادگیری متمرکز نموده و روز به روز موفقیت های علمی واجتماعی را بیشتر تجربه می کنند .

                یکی از آرزوهای والدین این است که فرزندان و دانش آموزانی موفق داشته باشند . داشتن فرزندان موفق یک نوع غرور و احساس ارزشمندی را در پدرها و مادرها ایجاد می کند . والدین از تماشای آنها لذت می برند و احساس افتخار می کنند . موفقیت تحصیلی و ادامه ی این روند در خود دانش آموز هم یک نوع احساس مفید بودن و ارزشمندی را ایجاد و تقویت می کند .

 بسیاری از دانش آموزان روشهای عزت آفرین را در تحصیل بلد نیستند ، باراهکارهای مفید و پیش برنده آشنایی ندارند ، مطالعات جانبی بسیار کمی دارند ، با روشهای مطالعهی اثر گذار آشنایی ندارند ، درباره ی هدف و هدف سازی چیزی نمی دانند ، درباره ی داشته ها وتوانایی های خود فکر نمی کنند و هر اشکالی که در تحصیل پیش می آید را به « هوش و ذهن » خود نسبت می دهند و از این طریق خود را ناتوان تلقی کرده و دچار افت تحصیلی می شوند .  دانش آموز باید بداند که هر ضعف تحصیلی لزوماً‌با هوش ارتباطی ندارد . ممکن است عوامل دیگری در این فرایند دخیل باشند مثل روش مطالعه ی غلط ، نگرش منفی درباره ی خود ، ناامن بودن فضای خانه ، روش تدریس نامناسب معلم ، عدم برنامه ریزی درسی ، نگذاشتن وقت مناسب برای مطالعه و عوامل دیگر که می توانند در روند موفقیت یک دانش آموز اثر گذار باشند . در این نوشتار به چند عامل که در موفقیت تحصیلی دانش آموزان بسیار مؤثرند اشاره می کنیم . آشنایی با این عوامل از رفتارهای عزت آفرین به شمار می روند .

1. نوع نگرشی که فرد دریاره ی خود دارد :

                این که دانش آموزدر میان اعضای خاانواده ، مدرسه و جامعه خود را چه جورآدمی می داند و چه نوع نگرشی درباره ی خود دارد در موفقیت تحصیلی فرد بسیار مؤثر است . دانش آموز باید خود را عادت دهد که درباره ی داشته های خود فکر کند نه درباره ی نداشته های خود . این عادت برای دانش آموز یک رفتار عزت آفرین خواهد بود .  

2. نوع نگرشی که فرد درباره ی توان تحصیلی خود دارد :

                برای اینکه یک « رفتار عزت آفرین » اتفاق بیافتد بهتر است دانش آموز درموردتوان تحصیلی خود فکر کند و توانایی و استعداد های خود را کشف نماید . خود را آدمی کم هوش ، کم جنبه و ناتوان نداند . اگر نگرش دانش آموز درباره ی خود و توانائیهایش مثبت باشد ، هم دستگاه عصبی و هم انرژی های روانی بسیج شده و تمرکز و یادگیری فرد را بالا خواهند برد .

3. پوشش مناسب ، دوستان علمی ، احترام به معلم ، احترام به خود ، احترام به کتاب و محیط آموزشی همـگی از نشـانه های دانش آمـوز موفق هستند.

  داشتن پوشش مناسب ، تمیز پوشی و حرمت گذاری به خود و دیگران موجب موفقیت در زندگی فردی و تحصیلی خواهد شد . ارتباط با دوستان خوب و درسخوان ، دانش آموز را در موفقیت تحصیلی کمک می کند . دوستان علمی افکار علمی را در ذهن انسان فعال می کنند . دیدن افراد علمی آدمی را به یاد علم و دانش می اندازد .

احترام به معلم و تواضع در برابر استاد ، تواضع علمی به دنبال می آورد . خانواده ها باید کاری کنند که دانش آموز با دیدن معلم به یاد خوبی ها بیافتد . رعایت ادب ، تواضع و سلام کردن به معلم به علمی شدن شما می افزاید . وقتی که سر در برابر معلم تواضع کرد ، مغز هم خود را متواضع می کند و آماده ی یادگیری درس معلم می شود . پوشش علمی ، دوستان علمی ، احترام به معلم ، احترام به خود و دیگران و احترام به کتاب از رفتارهای عزت آفرین می باشند که زمینه ی رشد و شکوفایی فرزندان خواهد شد .

ویژگیهای دانش آموزانی که از رفتار عزت آفرین برخوردارند :

  •       این دانش آموزان روز به روز رفتارشان منطقی تر و متعدل تر می شود .
  •      این دانش آموزان احساس مفید بودن می کنند و این احساس آنها را به سوی کارهای خوب از جمله کسب علم و دانش سوق می دهد .
  •      رابطه ی علمی و عاطفی این دانش آموزان با معلم روز به روز بهتر می شود .
  •       درجه ی پرخاشگری در این دانش آموزان کاهش می یابد . چون نیاز به این مکانیسم ندارند .
  •      رفتار این دانش آموزان با والدین و دوستان روز به روز منطقی تر می شود .
  •      این دانش آموزان از معلمان خود ذکر خیر می کنند و از زحمتهای آنها قدردانی می کنند .
  •      این دانش آموزان به دانش آموزان زیرک و درسخوان احترام می گذارند و با آنها دوست می شوند .
  •     این دانش آموزان اولین کسانی هستند که به معلم سلام می کنندو به در احترام گذاشتن به او پیشقدم می شوند .
  •      این دانش آموزان توانایی « نه گفتن » را دارند .
  •      این دانش آموزان خود را یک فرد علمی می دانند . آنها هم پوشش علمی دارند و رفتار علمی .
  •      این افراد در زندگی تحصیلی خود برنامه ریزی دارند و هدفی مشخص را دنبال می کنند .
  •      این دانش آموزان معمولا کم حرف می زنند و بیشتر عمل می کنند .
  •      معمولا تبسم و خنده را می توان در چهره ی این دانش آموزان مشاهده کرد .
  •     این دانش آموزان معمولا در کارهای گروهی احساس مسئولیت می کنند .
  •      این دانش آموزان منطق را می پذیرند و اگر اشتباهی مرتکب شوند از آن عذرخواهی می کنند .

                                   واحد مشاوره دبیرستان نمونه  دولتی اورامان هفته ی بهداشت روان

به مناسبت